In opdracht van VDL Smart Spaces heeft Joostens Engineering een modulair hijsmiddelensysteem ontworpen en gerealiseerd. Dit op maat gemaakte systeem biedt innovatieve oplossingen voor het efficiënt en veilig plaatsen van wanden voor het samenstellen van bouwmodules op de assemblagelijn van VDL Smart Spaces.
De uitdaging: flexibele en veilige hijsmogelijkheden
VDL Smart Spaces staat bekend om het samenstellen van bouwmodules voor Van Wijnen. Om de assemblagemedewerkers zo goed mogelijk te ondersteunen bij het nauwkeurig plaatsen van de wanden, kwam VDL Smart Spaces met het volgende vraagstuk bij Joostens Engineering:
Aan het begin van de assemblagelijn worden bouwmodules samengesteld doormiddel van het plaatsen van wanden. Voor het samenstellen van de bouwmodules heeft VDL Smart Spaces zelf gekozen voor een railsysteem. Hiermee worden de wanden van het magazijn naar en over de assemblagelijnen vervoerd. Hoe de wanden opgetild en ondersteund moeten worden was nog de vraag. Aan het railsysteem hangen takels, waarmee de assemblagemedewerkers de wanden van de producten kunnen plaatsen. Terwijl sommige wanden direct met een strop kunnen worden gehesen, vereisen andere wanden een complexere hijsopstelling. De uitdaging is het ontwerp voor een systeem dat flexibiliteit biedt in het hijsen van verschillende soorten wanden, variërend in lengte, gewicht, gewichtsverdeling en samenstelling.
De oplossing: een veilig en flexibel hijsmiddelensysteem
Het resultaat is het ontwerp en de realisatie van een op maat gemaakt hijsmiddelensysteem. Het ontwerp van het hijsmiddelensysteem omvat evenaars waarmee wanden van verschillende lengtes tot 7 meter en met uiteenlopende gewichtsverdelingen en samenstellingen opgetild kunnen worden.
De evenaars kunnen in drie verschillende lengtes gekozen worden. De glijstukken kunnen op de evenaar geplaatst worden door de eindplaat te verwijderen. Met de indexeerbout kan de glijstuk en daarmee de haak op verschillende posities gepositioneerd worden met stappen van 50 millimeter. Aan de klephaak kunnen alle accessoires bevestigd worden. Zoals bijvoorbeeld de verschillende hijshaken of een strop.
De getoonde hijshaak voor C-profelen bevat een blokkering voor het borgen van de haak op de C-profelen. De torsieveren geven de blokkering een bi-stabiele functie: de blokkering heeft de geblokkeerde stand als ruststand, en tijdens het openklappen zal de blokkering over de helft van de beweging in de ruststand “open” schieten.
Bij het ontwerpen van de evenaars was de grote uitdaging het maximale gewicht. En de beschikbare hoogte onder de hijshaak. De gekozen takels hebben een hijscapaciteit van 500 kg. De zwaarste wand weegt 420 kg, waardoor er nog 80 kg beschikbaar is voor de hijsmiddelen. De zwaarste wand van 420 kg met een lengte van 7 meter moet met een lichte evenaar nog steeds stabiel en met de veiligheidsfactor voor hijsmiddelen gehesen kunnen worden.
Hiervoor is er veel aandacht besteed aan het ontwerp van de constructie en de materiaalkeuze. Daarnaast zijn de verschillende constructies vele malen doorgerekend met de SolidWorks Finite Element Analysis op zowel stress als knik. Om binnen de gestelde hoogte te blijven is er gekozen voor een constructie bestaande uit buizen en plaatmateriaal. De hijslast hangt aan een horizontale buis die de kracht doorgeeft via het plaatmateriaal aan een bovenste buis. Deze bovenste buis wordt volledig op trek belast, waardoor de kans op knik verkleind wordt. Het materiaal dat voor de buizen gebruikt wordt is Cr25Mo4 (Chroom Molybdeen). Het materiaal voor de platen varieert van S355 tot aan Docol en Domex.
Keuren en limiet hijscapaciteit
De hijslast van o.a. de medium evenaar is getest op 2.500 kg tijdens het keuren van het hijsmiddel. Het eigen gewicht van 21,5 kg met een hijscapaciteit van 2,5 ton is een indrukwekkende verhouding.
Veiligheid voorop
Belangrijk is dat dit hijsmiddelensysteem niet alleen flexibiliteit biedt, maar ook veilig is. Daarom zijn de ontwerp- en gebruiksnormen zorgvuldig geïmplementeerd. Om onveilige situaties te voorkomen is er een uitgebreide handleiding opgeleverd bij het systeem. Deze handleiding biedt gedetailleerde instructies voor het juist gebruiken en onderhoud van het hijsmiddelensysteem.
Heeft dit jouw interesse gewekt?
Voor meer informatie over mijn werk en hoe Joostens Engineering jouw project kan ondersteunen, kun je gerust contact opnemen.
Meer projecten
Nieuw concept: Joostens Workshop, de werkplaats van Groningen
Binnenkort introduceer ik mijn nieuwe concept in Groningen: Joostens Workshop, de werkplaats van Groningen. Mijn onderneming, Joostens Engineering, zal dan beschikken over een eigen werkplaats waar ik producten en prototypes kan realiseren voor mijn klanten.Een...
Oververhitte woningmarkt in Nederland: VDL Smart Spaces gaat de uitdaging aan
Op dit moment staan we door de oververhitte woningmarkt in Nederland voor de grote uitdaging om zo snel en zo veel mogelijk woningen te bouwen. VDL Smart Spaces gaat samen met Van Wijnen deze uitdaging aan. Het doel: zo veel mogelijk woningen seriematig produceren....
Frames PHA2USE HVC Dordrecht
In opdracht van Paques heeft Joostens Engineering voor HVC Dordrecht de frames van een viertal kiosks door ontwikkeld. De vier kisosks zijn onderdeel van een installatie voor het produceren van bio plastics. Het concept ontwerp lag al klaar, Joostens Engineering heeft...